CECAS és guardonat amb el Premi Ramon de Teserach 2024 de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears

El projecte “Treball terapèutic i educatiu per promoure la salut i benestar de la persona drogodepenent” que promou l’educació sanitària de les persones usuàries del CECAS, ha estat guardonat amb el Premi Ramon de Teserach 2024 de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i Balears.

L’Acadèmia de Ciències Mèdiques i de la Salut de Catalunya i de Balears va lliurar dimarts passat, 28 de maig, els Premis que reconeixen l’activitat que, en pro de la promoció de la salut, hagi desenvolupat una entitat cívica sense ànim de lucre. L’acte va ser conduit per la periodista Mariona Dinarès i va tenir lloc a l’auditori de l’Acadèmia de Ciències Mèdiques. Josep Maria Llobet d’Assistència Sanitària Col·legial i la Dra. Ma Dolors Sintes, Presidenta del Tribunal i membre de la Junta permanent de l’Acadèmia varen fer entrega del premi. En nom del CECAS recollí el reconeixement, el Director de la Fundació, Ferran Solé.

Enguany ha estat guardonat amb el Premi Ramon de Teserach 2024 el taller setmanal de ioga que es practica amb els residents. El ioga pot ajudar a reduir els nivells d’ansietat i estrès, proporcionant tècniques de respiració i pràctiques de relaxació que poden ajudar a estabilitzar l’estat emocional.  La millora de la consciència corporal a través de les postures i exercicis del ioga, les persones poden desenvolupar una millor consciència del seu cos. Això pot ajudar-los a re-connectar amb les sensacions físiques i a prendre consciència de com reacciona el seu cos a diferents estímuls. A més la pràctica regular del ioga pot millorar el benestar mental i la claredat de pensament i a desenvolupar la resiliència emocional, la capacitat de fer front a les dificultats i superar-les.

Per altra banda les pràctiques de meditació del ioga poden ajudar a millorar la capacitat de concentració i a fomentar la atenció plena i poden contribuir també a millorar la flexibilitat i la força muscular del cos. Aquesta millora en la condició física general pot tenir beneficis per a la salut global, promovent hàbits de vida saludables, incloent una alimentació equilibrada, la pràctica regular d’exercicis i la cura de la ment.

La pràctica del ioga en aquest context residencial del programa pretén també fomentar i proporcionar un entorn de suport social i comunitari, cosa que pot ser especialment important en el procés de recuperació de les drogodependències. La connexió amb altres persones que comparteixen interessos similars pot ser motivadora i enriquidora.

La fundació CECAS és una entitat catalana que treballa en la rehabilitació i reinserció de les persones drogodependents. Per rehabilitar i reinserir en la societat a la persona drogodependent usuària de la fundació, aquesta ingressa en un Centre de Dia o Comunitat Terapèutica del CECAS. En aquests centres, la persona drogoaddicte realitza un procés terapèutic que li atorga el benestar, l’autonomia i l’autoestima per encarar una vida sense drogues. Dintre d’aquest procés es duen a terme diferents accions tenint en compte que és un perfil de persona que pel patiment que sofreix (raó de la drogoaddicció), ha anat perdent cura personal. Entre les diferents activitats del programa educatiu i terapèutic que fa l’equip interdisciplinari de l’entitat es vetlla i s’acompanya la promoció de la salut de les persones usuàries.

Més de 460 persones drogodependents han estat ateses pels diferents serveis del CECAS durant el 2023. Més del 40% d’aquestes estaven en situació d’alt risc d’exclusió social (persones migrades, persones amb patologia dual, persones en atur i baix nivell d’estudis). Totes elles han pogut realitzar algunes de les activitats de promoció de la salut i benestar emocional que realitza el nostre equip mèdic, terapèutic i educatiu, de cara a augmentar el nivell d’autocura, autoestima i salut de la persona usuària de l’entitat. Cal indicar que també s’han atès 109 familiars d’aquestes persones usuàries els quals se’ls ha fet extensiu tot el treball terapèutic i educatiu en relació amb la salut, i per tant, han pogut rebre aquest coneixement i reforçar-lo als seus familiars. És doncs un treball terapèutic i educatiu que va més enllà de les persones usuàries.