El CECAS assisteix a la 6ena Jornada de Comunicació i Accio Social “SocialLab”

El CECAS assisteix a la 6ena Jornada de Comunicació i Accio Social “SocialLab”

El matí del proppassat 18 de novembre es va dur a terme la sisena edició de la Jornada de Comunicació i Acció Social “SocialLab” al centre cívic Pati Llimona de Barcelona. Titulada “Comunicar per compartir” i organitzada pel mitjà digital Social.cat, va ser una experiència molt enriquidora per a les 100 persones tècniques que hi varem assistir. Entre aquestes, professionals de les entitats del tercer sector social català, persones tècniques de l’administració catalana i persones expertes en comunicació, les quals sovint s’interrelacionen entre elles. L’objectiu principal d’aquesta jornada, assolit amb escreix, era potenciar els llaços i vincles entre aquestes persones, perquè poguessin compartir eines i facilitar la difusió dels seus projectes.

La jornada va començar amb una conferència molt interessant sobre el Projecte Lliures, un projecte impulsat el 2016 per la cooperativa de finances ètiques Coop 57, Òmnium Cultural i Entitats Catalanes d’Acció Social, i que és un exemple d’enxarxament associatiu perquè uneix 3 entitats que financen i donen suport a diferents projectes comunitaris. Els diferents representants de les 3 entitats impulsores van recordar la importància del boca-orella, del cara-cara, d’anar als llocs on hi ha les problemàtiques, de parlar amb la gent que es mou i que té necessitats, i l’exemplaritat, com a formes més eficaces de comunicació. Durant aquesta xerrada, es va recordar una dada esfereïdora: “A Catalunya, un 70% de persones no viu una inclusió plena, un 37% viu en la precarietat i un 21,1% en exclusió social”. Des de Marea Blanca es va indicar que en la comunicació de les entitats “calia guanyar veracitat, transparència, marcar els objectius explícits de cada organització, escoltar, perseverar i longitudinalitat”.

A continuació, varem poder participar d’una dinàmica molt útil per la nostra comunicació externa, organitzada per Eidos Social, i titulada “Cocrear accions comunicatives per donar resposta a reptes socials”. Es tractava d’idear una acció comunicativa per grups per tal de comunicar qüestions d’interès per les entitats del tercer sector social català.

Tot seguit, es van valorar les diferents propostes comunicatives amb una trobada amb periodistes especialitzats en el tercer sector: Judith Burrull (TV3), Oriol Soler (Cadena SER), Montse Santolino (Lafede.cat) i Augusto Magaña (Social.cat). Entre tots van donar unes quantes pistes de com millorar la comunicació de les entitats:

  • Cal definir públics objectius i concrets.
  • La importància de donar dades que justifiquin els projectes.
  • La recomanació de no dur a terme campanyes comunicatives durant el Nadal ja que hi ha molta competència publicitària (anuncis de productes per comprar durant el Nadal i que apel·len també a les emocions com passa amb les causes socials). Treure una campanya per Nadal és molt difícil.
  • Vincular l’acció comunicativa a un tema d’actualitat. Buscar un punt d’actualitat.
  • Oferir testimonis de primera mà. Tal i com es va recomanar al 7è Congrés de la Taula del Tercer Sector, els mitjans et presten més atenció si hi ha protagonistes, casos personals, a explicar.
  • Durant la conferència de premsa per iniciar la campanya de comunicació mai s’explica la campanya (l’efecte sorpresa és molt important per mantenir l’interès dels mitjans).
  • Fixar-se on va dirigida l’acció comunicativa. Per exemple, si va dirigida a la ràdio cal un àudio clar i curt.
  • Les accions comunicatives han de fer de “ganxo” del tema que es busca posar a l’agenda mediàtica.
  • Pensar quin titular faran els mitjans de la nostra acció comunicativa: “Si voleu que el vostre projecte arribi als mitjans, primer heu de tenir clar quina és la idea clau, quin seria el titular”.

 

Fotografies de Jordi Borràs

 

Joan Gil i Oliveras

Tècnic de Suport a Direcció

Comparteix aquest post