El CECAS assisteix a les XIV Jornades de Drogodependències de Proyecto Hombre “Dones i Addiccions”

Proyecto Hombre organitzà les seves XIV Jornades de Drogodependències aquest 18 de novembre. Aquest any, sota el títol: “Dones i Addiccions: Una realitat Inadvertida” i amb la col·laboració de la Universitat de Barcelona, i la participació de set ponents que representen les visions del que s’està fent i el que ens cal per continuar incorporant.

En el marc de l’Aula Magna de l’Edifici Històric de la UB, les jornades pivotaren a partir de dos eixos de treball, compactant en 4 hores un anàlisis dels dificultats d’accessibilitat de les dones als tractaments d’addiccions i una miscel·lània sobre aproximacions a la realitat del treball amb dones, i així fer una revisió sobre la perspectiva de gènere dins del treball de les addiccions.

A la primera taula col·loqui, apareixen aspectes ja coneguts, però que cal repetir per no perdre de vista els reptes: prevalences de consum, les diferents realitats en els patrons de consum i les barreres en els tractaments tal i com estan pensats; així com el doble estigma que pateixen les dones amb problemes de consum.

Es reflexiona sobre el significat real de la perspectiva de gènere als centres, que mai significarà fer el mateix que s’estava fent però amb dones. És una reflexió  personal i de la institució, és entendre que els tractaments estaven pensats sota una mirada centrada per i pels homes i que la adaptació dels tractaments implica entendre que treballar addiccions amb dones és treballar el trauma, és entendre les violències patides, és canviar l’estil comunicatiu, és afavorir espais segurs, és no victimitzar més. La perspectiva de gènere no és quelcom que s’introdueixi, sinó que és una transformació personal i comporta repensar els tractaments.

Es reclamen canvis:

1. La necessitat de recollir les dades segregades. Aquesta és una petició que es fa des del 2013, en diferents altaveus, però que moltes entitats encara no han incorporat.
  2. Formació pels professionals i informació pel canvi social.
  3. Revisar el llenguatge, les imatges i els espais per ser inclusius i segurs.

Una taula rodona sobre “Abordatges de la intervenció en dones i addiccions” va concloure la jornada. La va moderar la Dra. Ana Adan, catedràtica del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Facultat de Psicologia; Institut de Neurociències, Universitat de Barcelona. Va comptar amb la participació de Zaida Agüera, professora lectora del Departament d’Infermeria de Salut Pública, Salut Mental i Maternoinfantil, Universitat de Barcelona, Marga Segarra, dinamitzadora de grups de famílies a Projecte Home Catalunya, Anna Albareda, directora de programes i aliances estratègiques de la Fundació SURT i Dra. Gisela Hansen, directora de l’Associació Dianova, professora associada del Departament de Psicologia Clínica i Psicobiologia de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona, membre de la junta directiva de la FCD i la RIOD.

Jornades interessants, que ens apropen una mica més la realitat del que és el tractament de les dones en addiccions, i a les quals varem assistir la directora de la Comunitat Terapèutica (CT) de Tarragona del CECAS Claustre Ventura, la psicòloga de la CT de Tarragona del CECAS Eva González i el director general del CECAS Ferran Solé. Amb la dada d’una lleu millora en la retenció, com a resultat de les polítiques instaurades recentment.

Claustre Ventura, directora de la Comunitat Terapèutica per a dones de Tarragona del CECAS