Jornades sobre adolescència i addiccions

Aquest 21 d’octubre el director general del CECAS Ferran Solé i les educadores de l’equip d’Acollida Laia Garcia i Núria Fernández hem participat de les jornades “La aventura de ser adolescente” organitzades per la fundació Izan, en motiu de la celebració dels 25 anys del programa Norbera. S’han celebrat a l’auditori de la fundació Orona de la població d’Hernani, al País Basc.

Aquestes jornades ens generaven especial interès perquè darrerament observem un perfil d’usuari cada cop més jove i adolescent, amb les característiques que suposa el treball individualitzat i grupal per atendre aquest col·lectiu.

La primera ponència de la jornada l’ha encapçalat en Rafael Benito, psiquiatra i terapeuta familiar. Ens ha explicat com es desenvolupa el cervell al llarg dels primers 25 anys de vida. Amb això hem pogut entendre quins són els factors que alteren el sistema nerviós i com d’important és la interacció social des d’un punt de vista afectiu perquè hi hagi una bona regulació emocional.

A continuació, ha intervingut Maria José Lera, psicòloga i professora de la Universitat de Sevilla. Ens ha explicat el programa “Golden 5” on, a través de la teoria de l’autodeterminació, mitjançant les tres necessitats bàsiques (autonomia, connexió afectiva-relacional i competència) es prioritza el reforç positiu de l’empoderament de la persona. L’aprenentatge que es promou no es basa ni en premis ni en càstigs, sinó en la motivació per exterioritzar el potencial que cada persona té. Creiem que és important potenciar aquest discurs donat que treballem amb persones que han estat estigmatitzades molt de temps al llarg de la seva vida i cal un canvi de mirada cap a elles.

Per la tarda, el psicòleg i terapeuta familiar Valentín Escudero ha presentat la ponència “Si amenazas con quererme ¡me voy!”. Escudero ha presentat les característiques de les persones amb danys emocionals severs. Persones que han patit maltractaments, trastorns traumàtics, abandonament, falta d’afecte… i com es vehicula això a través dels anys, sobretot a l’adolescència: desadaptació, rebel·lia, trets antisocials… Cal tenir en compte la importància de donar-los seguretat per connectar a través del vincle emocional, i així afavorir l’adherència al procés amb un compromís eficaç.

Podem concloure que han estat unes jornades profitoses i enriquidores. Agraïm a la Fundació Izan per convidar-nos i compatir amb nosaltres aquest dia especial de celebració.

Laia García
Núria Fernández
(Equip d’Acollida del CECAS)